Trekke tenner - Før behandling

Trekke tenner

Informasjon før behandling

Trekke tenner eller fjerne tann kirurgisk
Det kan være flere årsaker til at en tann må trekkes eller fjernes. På grunnlag av en klinisk undersøkelse og røntgenbilder, kan tannlegen vurdere om tannen kan trekkes på vanlig måte, eller om den må opereres ut. Inngrepet skjer i begge tilfeller under lokalbedøvelse.

Dersom tannen må opereres ut, vil man brette tannkjøttet til side, fjerne nødvendig kjeveben og dele tannen opp etter behov. Behandlingen avsluttes ved at såret renses og det settes et nødvendig antall sting.

Etter inngrepet

Når bedøvelsen går ut (etter 3-4 timer), vil det være noe smerter i området. Det er derfor normalt at man får smertestillende tabletter eller resept på smertestillende tabletter med seg.

Ved kompliserte inngrep er det vanligvis anbefalt å ta det med ro de første dagene. Unngå derfor hardt fysisk arbeid, trening og liknende i denne perioden.

Det kan også forekomme hevelse og gapevansker i noen døgn etter inngrepet.

Komplikasjoner

Ett hvert kirurgisk inngrep har en liten risiko for komplikasjoner. Eksempler på slike komplikasjoner kan være forlenget blødningstid eller smertefull etterbetennelse i kjevebenet etter tanntrekking.

Ved trekking av visdomstann i underkjeven kan nummenhet i halve tungen og leppen oppstå. Dette skjer svært sjelden og går vanligvis over av seg selv.

I overkjeven kan man en sjelden gang oppleve at fjernelse av tannen medfører en åpning inn til bihulen. Tannlegen vil i slike tilfeller informerer om dette, og nødvendig behandling blir utført.

Generell helse

Tannhelseteamet ønsker å gjøre inngrepet så trygt som mulig. Det er derfor viktig at de har oppdaterte helseopplysninger. Vennligst gi beskjed om:
  • medisiner
  • sykdommer
  • allergier
  • unormal blødningstendens
  • tidligere komplikasjoner i forbindelse med tannbehandling
  • graviditet
  • angst for tannbehandling