Implantatbehandling av hele kjeven

Implantatbehandling hele kjeven

1 Stegsteknikk

Tannmangel
Takket være de siste årtienes medisinske landevinninger har hundretusentalls pasienter sluppet proteser som løsner og i stedet fått fastsittende tenner. Implantatbehandlingen er vel utprøvd og vitenskapelig bevist med svært gode resultater.
implantatbehandling-tannlege

Implantatbehandling

Vi begynner med å bedøve området der implantatene, eller som vi sier fiksturene, skal festes.

Bedøvelsen er den samme som den vi bruker når vi f.eks reparerer en tann.

Hele operasjonen er helt smertefri. Vi har en svært nøyaktig operasjonsteknikk.

De instrumentene vi bruker er sterilisert, og vi følger naturligvis de hygienereglene som helsemyndighetene har anbefalt. Operasjonen er rutine for oss, men selvfølgelig ikke for deg. Forberedelsene med at vi vasker rent og ordner til alt kan ta litt tid. Det er for din skyld at vi er nøye.

Suksess med implantat

Faktorer som har stor betydning for et varig og vellykket resultat ved implantatbehandling:

Godt renhold
Det er viktig å følge tannpleierens/tannlegens anvisning og individuelle instruksjoner når det gjelder renhold. Tannpleieren vil instruere i pusseteknikk og anbefale interdentalkoster til ditt behov.

Regelmessige kontroller
Tannpleieren vil ut i fra dine behov angi hyppighet av dine hygienekontroller. Det er vanlig å komme til kontroll 1-2 ganger pr år, men hos noen kan det være nødvendig med hyppigere intervaller.

Røyking

Forskning viser at røyking påvirker immunforsvaret negativt og øker risikoen for komplikasjoner. Det er vanskeligere å stoppe utviklingen av periodontitt (tannløsningssykdom)og peri-implantitt (betennelse i benet rundt implantatet) og oppnå et stabilt behandlingsresultat hos røykere.

Har du tidligere mistet tenner p.g.a. periodontitt er sjansen større for å utvikle peri-implantitt. Det er derfor svært viktig at du følger de retningslinjene vi anbefaler.

Etter behandlingen

Hvor lang tid nettopp dine fiksturer trenger av tid før de har festet seg, beregner vi før operasjonen, men det er først i forbindelse med operasjonen vi bestemmer det sikkert. Vanligvis tar det ca. 6 måneder i overkjeven og 3 måneder i underkjeven. Når tilhelingen er ferdig, følger påsetting av distanser. I tilhelingsperioden skal fiksturene forstyrres minst mulig, og dette gjelder spesielt de første ukene. I tilhelingstiden kan det være nødvendig å justere protesen hos oss.

Fremtiden med implantater

Prognosen for implantatbehandling er vanligvis svært god. Vi setter opp et individuelt skjema for fremtidige kontrol-ler og undersøkelser hos oss slik at vi sammen kan fore-bygge sykdom. Målet er at implantatene skal følge deg hele livet. Tennene (men ikke fiksturene) slites omtrent på samme måte som naturlige tenner.

En stor fordel er at vi kan ta løs og friske opp tennene hvis slitasjen blir for stor. Etterpå kan de settes tilbake igjen. Vær nøye med å følge våre anbefalinger. Om du har noen spørsmål eller lurer på noe, så kan du alltid kontakte oss. Vi er til for deg og din munn.

Kontakt oss om implantatbehandling