Innsetting av Tannimplantater |Løkketangen tannlegesenter

Er det smerte under innsetting av implantat?

Som ved alle medisinske operasjoner, kan innsetting av implantat medføre et visst ubehag for noen. Og for å hindre dette, settes det lokal bedøvelse. Og for så å si alle pasienter, gjennomgår de innsettingen av implantat helt uten smerte.

Lokalbedøvelsen vil vare rundt 3 til 4 timer etter implantatkirurgien. Du må ikke spise i denne korte perioden, fordi dette kan føre til at du biter deg i tunge eller lepper.
Det er også mulig å få bedøvelse med det som kalles sedasjon (lettnarkose) eller narkose.

Er det smertefullt etter innsetting av implantat?
Etter implantatkirurgien kan du oppleve noe smerte, som dempes med smertestillende medikamenter.
Hvor lenge dette vil vare for den enkelte varierer, men man må regne med noen dager.
Hvis du har smerter, kan du ta smertestillende tabletter.

Om smerten er stikkende eller pulserende, vennligst korsulter din tannlege. Hva må jeg passe på rett etter implantatkirurgi? Hevelser er normalt etter implantatkirurgi og du skal avkjøle stedet med is eller poser med for eksempel frosne grønnsaker fra fryseren inntullet i en håndduk.

Legg ikke is direkte på huden. Puss tennene dine regelmessig og rens munnen i en uke etter at du har spist. Rens med et antiseptisk produkt som eks.Klorhexidin.
Andre spørsmål og svar om perioden rett etter innsetting av implantat: Kan jeg røyke eller drikke alkohol? Nei. Det må du ikke bruke i en uke etterpå.
Og ikke forstyrr såret med tungen.