Hvorfor velge tannimplantater?

Tannimplantater

Behandling med tannimplantater

Behandlingen

Tannimplantater kan erstatte nesten alle tapte tenner.
Behandlingen innebærer at man opererer en liten skrue i titan inn i kjevebenet.
Skruen vil erstatte roten på den tannen som mangler. Denne vil nå vokse fast i kjevebenet.
På fiksturen (tannimplantatet) festes det siden et lite mellomstykke (distans), som stikker så vidt gjennom tannkjøttet. Senere skrues det fast en krone eller bro til implantatet.

Når implantatbehandlingen utføres er det viktig at pasienten er frisk, men også pasienter med kroniske sykdommer under medisinsk behandling kan få utført behandling med tannimplantater.

En frisk munnhule uten tannkjøttproblemer, kariesangrep og kontroll på andre infeksjoner er viktig for et godt langsiktig resultat. Høy alder er sjelden et problem.

Røyking frarådes da det er større fare for komplikasjoner med bentap.

Tap av tann eller flere tenner

Tap av en eller flere tenner stimulerer ikke til ny benvekst der tannen/ tennene satt. Dette fører til at benet taper volum. Ved å sette inn et implantat vil benet på ny stimuleres til vekst og derved beholdes kjevekammen.

Venter en lenge etter tanntap med å sette inn tannimplantat er det større risiko for at det ikke er nok ben til å feste fixturen (titanskruen). I slike tilfeller kan ben erstattes kunstig eller pasientens eget ben.

Komplikasjoner ved tannimplanat

Innskruing av implantat skjer ved hjelp av lokalbedøvelse og er smertefritt. De første dagene etter implantering KAN det forekomme noe hevelse og smerte. Omfattende komplikasjoner er ytterst uvanlig.

Implantatbehandling er en relativt kostbar behandling. Trygdeetaten kan gi bidrag til en del tilfeller avhengig av hva årsaken til tanntapet skyldes. Dette kan vi gi deg informasjon om.

Tannimplantat - behandlingen steg for steg

1. Innsetting av tannimplantat
Med nøyaktig operasjonsteknikk plasserer kirurgen tannimplantatet i kjevebenet.
Inngrepet  er smertefritt og kan utføres i sedasjon eller narkose om pasienten ønsker dette.

2. Tilhelingsperioden:
Etter operasjonen er ferdig begynner tilhelingsperioden. Lengden på denne perioden er avhengig av faktorer som benkvalitet, benmengde, hvor i munnen implantatene plasseres, antall implantat etc.

I dag er det i flere tilfeller mulig å feste tennene i løpet av noen få dager etter den første operasjonen. Dette gjelder først og fremst store underkjeve- eller store overkjevebroer. Under tilhelingsperioden kan pasienten benytte en midlertidig protese som tas ut og inn, slik at tanntapet ikke er synlig.

Kirurgen kan benytte en såkaldt 1-stegsteknikk som innebærer at en liten topp (distanse) stikker ut gjennom tannkjøttet.

2-stegsteknikk innebærer at tannkjøttet dekker over fiksturen (titanskruene) i tilhelingsperioden. Kirurgen vurderer i hvert enkelt tilfelle hva som er hensiktsmessig å bruke.

3. Distansetilkobling:

Når tannbenet har vokst rundt implantatet sitter den fast. Nå «forlenges» tannimplantatet med en distanse. Ved 1-stegsteknikken er det ikke nødvendig med en operasjon. Ved 2-stegsteknikken gjør kirurgen et lite snitt i tannkjøttet for å koble på distansen til implantatet som ligger under tannkjøttet. På distansen skal den nye kronen eller broen festes.

4. Nye tenner
Vanligvis starter teknikeren med å produsere den nye tannen noen uker etter at distansen har kommet på plass. Arbeidet starter ved at tannlegen tar avtrykk av tennene. Pasient, tannlege og tanntekniker finner frem til utseende, form og farge på tannen/ tennene.